Boldog Új Évet!






Az Új évi ünnep (japánul Shogatsu) az egyik legfontosabb esemény Japánban. Mivel a 19. század vége óta a nyugati naptárra állt át Japán, ezért a kínaiakkal ellentétben itt nem februárban ünnepelnek, hanem velünk együtt január elején. Általában az első három nap számít az ünnepnek, ilyenkor szinte minden bolt zárva van, bár sok helyen elkezdődik a hét napos nagy éveleji leárazás, és elkezdik osztogatni a boltokban a Lucky Bag-eket avagy "Fukubukuro-kat", a zsákba macskákat. Ilyenkor úgy kell elképzelni a boltokat, mint amikor egy új hipermarket nyílik Magyarországon 90%-os nyitási kedvezménnyel...

Sok hagyomány van, ami Szilveszter napját vagy január első hetét érinti. Találtam egy nagyon jó angol nyelvű cikket, ami összeszedett 31 ilyen hagyományt, ezekből leírok párat, amiket vagy már próbáltam, vagy ez évben fogom kipróbálni. Ilyen például a szilveszteri nagytakarítás, hogy tiszta lakásban várjuk a kami-t (shinto istenség), éjfélkor a buddhista templomban a harangkongatás (először a papok 108-szor megkongatják a harangot, utána a látogatók is megkongathatják, hogy az új évben szerencsések és sikeresek legyenek), a kagami mochi (a mochi egy speciális rizsből pépessé tört, majd gombóc alakúra formázott japán édesség) felállatási a házi shinto oltár előtt, az ajtóba kirakott bambusz és fenyő, amivel a kami-t várják, január elsején az ozoni leves és a speciális ünnepi obento evés, a szentélyben való rövid ima a sikeres évért, a szilveszterkor készített mochi megevése a 3. vagy 7. nap végén.

12 éve, amikor először voltam Japánban egy fogadó családnál töltöttem a Szilvesztert. Éjfél előtt elindultunk a térség egyik leghíresebb buddhista templomába, ahol potom 1 órás várakozás után (a mínusz 10 fokban) én is megkongattam a Chusonji templom bronzharangját. Ez évben megpróbálkoztam a mochi készítéssel, amiben csúnyán alulmaradtam a mochi-val szemben, ugyanis nem akart összeállni, hogy gombócokat formázzak. Viszont a szilveszteri nagytakarítást ma megejtettem, szép tisztán várom az új évet. Holnap megyek egy japán családhoz, hogy együtt ellátogassunk egy szentélybe, majd utána meghívtak magukhoz, hogy egyek velük ozoni levest. Ez a leves alapvetően miso alapú, de a szokásos wakame és tofu helyett a már említett mochi golyók vannak benne. Éjfélkor pedig soba tészta levest fogok enni, mivel úgy tartják a japánok, hogy a hosszú tészta átvezet az új évbe, és mivel könnyen elszakad, az azt jelképezi, hogy hátra kell hagyni mindent, amit bánunk az óévben.

Ezzel zárom tehát az óévet, immár harmadjára Japánban, jövő héten jelentkezem legközelebb, addig pedig kívánok mindenkinek Sikerekben és Örömökben Gazdag, Boldog Új Évet! :)

Megjegyzések