Szakácskönyvek all around the world

Egyre többféle szakácskönyvvel találkozunk a boltokban, van kicsi, nagy, olcsó, drága, sok képpel, sok írással...
Ugyanez a helyzet Japánban is, ahonnan nem egy könyvet hoztam haza, majd tanulmányoztam. A mostani posztban bemutatok egyet, ami szerintem az egyik legjobb magyar kiadású könyv, és egy japánt, amit nagyon szeretek használni.

A magyar nyelvű könyv: Egy falat... Japán

Talán ismeritek az Egy falat... sorozatot, amelyet Magyarországon a TV Paprika támogatott a kiadásban. Sok náció konyháját bemutatja, és így jelent meg a japán gasztronómiával és étkezési szokásokkal foglalkozó Egy falat...Japán is. Már jó pár éve megvettem, de őszintén bevallom még csak kétszer főztem belőle, a mai a harmadik alkalom, hogy előveszem ezt a szakácskönyvet.
A könyv tematikusan van felépítve, külön foglalkozik a tésztákkal, a húsokkal, a halas ételekkel, vagy a desszerttel is. Bár a receptek leírásai néhol nehezen érthetőek, a bemutatott ételek jól tükrözik a hagyományos japán konyhát. Nagyon jók a fényképek és az egyes fejezetek végén olvasható kulturális pluszok is.
Nagyon tudom tehát ajánlani azoknak, akik a tradíciók nyomán szeretnék megismerni a szigetország ízeit. Egyik kedvenc receptemet, a ... is bemutatja. Ebből a könyvből eddig a szójás jégcsapretket és a ... készítettem el.
Online sok helyen be lehet még most is szerezni, többek között a Libri vagy az Aréna 2000 kiadó oldalán is.

A japán nyelvű könyv: Okazu-katalógus


 Korábban már irtam egy keveset általánosan a japán étkezési szokásokról, többek között az okazu nevezetű "side dish"-ről is, amelyeket általában a rizs mellé szoktak készíteni, többet is akár egy étkezéshez. Kisebb adagokban tesszük az asztalra, pont ezért a receptben kevesebb és kisebb adagú hozzávalók vannak feltüntetve.
Japánban külön szakácskönyveket vehetünk az obentókhoz, az okazukhoz, a tsukemonókhoz (pácolt zöldségek, ún. "savanyúságok"), úgy ahogy nálunk vannak csak salátás, vagy előételes könyvek.
Ebben az okazukról szóló könyvben a húsok és egyéb ételek (tészta, rizs, tofu) szerint vannak a fejezetek felosztva. A fejezeteken belül a 301 recept pedig japán, nyugati, kínai és "etnikai" stílus szerint van berendezve. Sok a hagyományos recept, de mivel a japánok imádják a mi "nyugatias" ételeinket is, ezért sok a kevert recept, amelyek a modern szakácsok kedvencei közé tartoznak. Nem kell tehát meglepődnünk, ha egy japános spagettit vagy egy gratin-levest (a gratin egy francia, sütőben, a tetején sok sajttal aranybarna színűre sült étel) találunk a receptek között.
Első ránézésre a bőség zavarával küzdöttem, nehéz volt kiválasztani azt a pár receptet, amit a következő posztban be fogok mutatni, de megpróbáltam olyanokat választani, amelyek alapanyagai sokban egyeznek.

A két szakácskönyvből főzött ételek és a receptek a következő posztban jönnek! :)

Megjegyzések