Teishoku, minden ami egy tálcán elfér

A japán menünek is lehetne nevezni a teishoku-t, amelyhez elég sok japán étteremben hozzá lehet jutni, csak nem Magyarországon. Az ötlet onnan jött, hogy nem volt kedvem lemenni a boltba, tehát eldöntöttem, hogy csak abból fogok főzni, amiket itthon találok. Végül egész szép kis vacsora állt össze!

A lényege, hogy egy tálcán több kisebb ételt szolgálunk fel. Rizs természetesen van, anélkül jóformán nincs is japán étel. Emellett általában leves is van, legtöbbször miso leves, de én most udont készítettem. És ehhez jönnek az okazu-k, vagyis az angolul csak side dish-nek nevezett ételek, az apróságok, amelyek láttán a kiadós ételmennyiséghez szokott nyugati ember elgondolkodik, hogy mit is fog a vacsi után enni. Aztán evés közben döbbenünk rá, hogy a tálcának a felén vagyunk túl és nem bírunk többet enni. Ez minden egyes alkalommal megtörtént velem is.

Lássuk hát, hogy milyen a saját verzióm a kétszemélyes teishoku-ra!





Recept                                                                     


Meleg udon-leves

Hozzávalók

  • 1 csomag "friss" udon tészta
  • 3 dl dashi alaplé
  • 3 ek. szójaszósz
  • 2 ek. cukor
  • 2 ek. mirin
  • kevés víz


Elkészítés

Ez az egyszerű leves volt a legkönnyebb (ha a rizs főzését nem számítjuk). Az udon tésztát lobogó vízben főzzük 1-2 percig, majd folyó víz alatt kihűtjük kissé. Kis tálkákban ketté osztjuk.
A leveshez egy kisebb lábasba öntjük a többi hozzávalót. Ha nagyon sűrű a leves, akkor lehet egy kicsit hígítani vízzel, nekem kellett. A forró levest kanalazzuk a tésztára és azonnal tálaljuk.

Bár én most a leves receptjével kezdtem, érdemes az összeset egy időben készíteni, mivel egyszerre illik tálalni az összes tálcára-valót. A levest lehet kicsit később elkészíteni, amikor már a többi ételt előkészítettük.




Párolt bab hijikivel és hagymával

Hozzávalók

  • 1 babkonzerv
  • 1 közepes fej hagyma
  • 1 kis marék szárított hijiki
  • 2 ek. szójaszósz
  • 2 ek. cukor
  • 1 ek. mirin
  • csipet só

Elkészítés

Öntsük bele a lecsöpögtetett babot egy lábasba. A hijiki-t már legalább 30 perccel korábban áztassuk be. Most mossuk le folyó víz alatt egy szitában, majd adjuk a babhoz. A hagymát vágjuk 8 gerezdre, majd nagyon vékonyan szeleteljük fel és szintén mehet a babhoz. Én most pluszban ezekhez vékonyan felvágott füstölt baromfi párizsit is tettem bele, mert épp volt itthon. Ezeket együtt közepes lángon pároljuk kb. 5 percig.
Most jönnek az ízesítők. Először a szójaszószt, majd a mirin-t, végül pedig a cukrot és a csipet sót adjuk hozzá a babhoz. Addig főzzük, amíg a bab megpuhul, nekem kb. 10 percet vett még igénybe.

Ez az egyik étel, amelynél mindegy, hogy melegen vagy hidegen tálaljuk. Az enyém hideg volt, és a forró rizzsel együtt nagyon finom kombináció lett.



Enoki gomba szójaszószban párolva

Hozzávalók

  • 1 konzerv aranytű gomba (enoki, ázsiai élelmiszerboltban kapható)
  • 2 ek. szójaszósz
  • 1 ek. cukor
  • csipet só

Elkészítés

Ezzel az étellel sok gondunk nem lesz. A konzervből öntsük le a gomba levét, tegyük serpenyőbe és nagy lángon kezdjük el párolni. Közben adjuk hozzá a szójaszószt és a cukrot, sót. Pároljuk vagy 10 percig, kóstoljuk meg és ha számunkra kellemes íze van, akkor le is vehetjük a tűzről. Ezt a gombát akkor ismertem meg, amikor 10 éve az első host family-mnél az "anyukám" így készítette el az obentómhoz. Annyira ízlett, hogy kértem, minden nap pakolja be nekem, mindegy mi van mellette, de a gomba ott legyen! Ott is volt, de sajnos nem kértem el a receptjét, ezért nem tudom a pontos arányokat a gombához. Még nem az igazi, de kísérletezem vele, remélem egyszer eltalálom a megfelelő mennyiséget! :)



Japános bécsi szelet szósszal

Hozzávalók

  • 2 szelet malackaraj
  • liszt, tojás, zsemlemorzsa a panírhoz
  • a megmaradt okonomiyaki szósz

Elkészítés

Ez az egyik leggyorsabb mégis legmacerásabb az összes étel közül. Nem tudom ki hogy van vele, de én nagyon nem szeretek panírozni. Sok utána a kosz, ragad a kezem a lisztes tojástól, stb. Gondolom ismerős. De most összeszorítottam a fogam és a nagyobb falatnyi darabokra (kb. 2 x 2 cm, japánul hitokuchi 一口, vagyis "egy szájnyi") vágott malackarajt kipaníroztam és kisütöttem forró olajban. Eddig az elkészítés megegyezik a mi rántott husinkkal, ha nem nézzük, hogy ezt a húst nem sóztam előre. Nincs rá ugyanis szükség, mivel az ízét a hozzá tartozó szósz fogja adni. A szószt pedig a megmaradt okonomiyaki szószból készítettem. Kicsit felhígítottam szójaszósszal és vízzel, újra felfőztem és már kész is volt! Tálalásnál a japánok lehelet-vékonyra vágott apró káposztával szokták a tányérra helyezni, én is így tette. A káposzta szintén nagyon jó volt a szósszal!


Helyezzük az összes ételt kisebb tálkákba és egy tálcára.


Jó étvágyat!

Megjegyzések

Megjegyzés küldése