Maradékfelhasználás 1.

A héten többször is főztem, mivel e jó szokásomat nem tudom megállni. A múlt hétről viszonylag sok oden megmaradt, gondoltam kihozok belőle valami újat. Ez annyira jól sikerült, hogy rögtön két új recepttel is előállok ma!
Ezek csak részben általam kitalált receptek, de egyben két kedvenc japán ételemet fogjátok most megismerni.
A legjobb, hogy a két recepthez összesen használtam fel fél kg darált sertéshúst (lehet baromfi vagy marha is, ki mit szeret, kinek mit enged meg a pénztárcája), és így is két személyre 3 étkezés lett belőle!
Szerencsére mindkét ételt úgy lehet alakítani, ahogy csak nekünk tetszik, olyan alapanyagokat használhatunk fel, amit szeretünk!


Kínai gőzölt batyuk (Nikuman)

Az egyik a gőzölt húsos batyu lesz, mely eredetileg Kínából származik. Amikor Pekingben voltam 2010 elején, betértem egy olyan kis kifőzdébe, ahol csak ilyen batyukat lehetett enni, de abból rengeteg félét! Ráadásul nagyon olcsó is volt, ugyanis ez az étel nem igényel sok hozzávalót, és mégis nagyon laktató.
A tészta elkészítéséhez belinkelek egy nagyon hasznos videót. Én is azt a receptet használtam, mint a hölgy a videón, bár én a tölteléket megváltoztattam.


Kínában különféle szószokkal adják a batyukat, de Japánban általában magában eszik. Én most nem készítettem semmilyen mártogatós szószt, de később majd adok ehhez is egy-két tippet!



Recept
Hozzávalók:
  • 25 dkg liszt
  • 2,5 dkg cukor
  • 1 ek instant élesztő
  • 5 g sütőpor
  • 1-2 ek szezámolaj
  • kb. 130 ml langyos dashi vagy leves alaplé
  • egy csipet só
  • kb. 10-15 dkg darálthús (szójaszósz és szezámolaj a húspáchoz)
  • 1-2 szál újhagyma felaprítva
  • 1 ek tejföl
  • pizzaszósz kukoricával és valamilyen felvágottal elkeverve (szalámi, sonka, párizsi)
  • 3 ek étkezési keményítő
  • fűszerek: gyömbér, kurkuma, curry
  • oden-maradék (nagyon apróra felvágva)

Elkészítés

Először gyúrjuk össze a tésztát, majd hagyjuk ezt pihenni, amíg legalább duplájára megdagad. Egy negyedét a tésztának én kurkumával készítettem el, amitől szép okkersárga színe lett a gőzölést követően. Ezt a tésztát a curry-s töltelékhez készítem, mert ízben nagyon illik hozzá!

Amíg a tészta pihen, készítsük el a tölteléket!

  Én négyféle tölteléket készítettem: egy gyömbéres-húsosat, egy pizzásat, egy odeneset és egy curry-set.
A gyömbéreshez az előzőleg szójaszószba és szezámolajba bepácolt (és egy-két órát a hűtőben állt) darálthúshoz hozzáadunk vagy por vagy felvágott friss gyömbért és 1 ek keményítőt. Nekem most por volt otthon, az is teljesen megfelel a célra, bár a friss gyömbérnek imádom az illatát, miközben vágom fel, tehát legközelebb biztosan venni fogok! 
A pizzáshoz apróra vágom a felvágottakat (akár többfélét is lehet keverni), én szalámit és párizsit használtam, összekeverem a pizzaszósszal (ezt el lehet készíteni, de a boltban kaphatók is jók), 1 ek keményítővel.
Az oden-es töltelékhez a már felaprított oden levesbevalókat (tofu, hallapocska, tojás, retek; én a burgonyát kihagytam, az már nem olyan finom, ha egy-két napot állt a lében a hűtőben), és egy pici lével, az újhagymával, valamennyi hússal és 1 ek keményítővel kikeverem.
Végül a curry-s töltelékhez a húshoz hozzáadunk 1-2 csapott ek curry-port (ki mennyire szereti, én nagyon!), egy kis tejfölt, hogy krémesebb legyen, egy csipet kurkumát, hogy még szebb színe legyen.

Ha kész a tészta, formáljunk belőle hengert, amit 8 egyforma darabra vágunk fel. Ezeket nyújtsuk ki kerekre, és legyen minél vékonyabb a tészta, mert a gőzölés alatt nagyon megdagad (az élesztő-sütőpor párosának köszönhetően)! A tészta-korongok szélét még vékonyabbra húzzuk, beletöltünk kb. 1 ek tölteléket és körbe szépen összecsipkedjük a tészta szélét. Kis kerek batyukat fognak formálni. Ezeket pedig most meg kell gőzölni! Nekem szerencsére olyan fazékszettem van, hogy külön van egy gőzölő része, ezért én ezt használtam. A lábasba vizet tettem, rá a gőzölőt, a batyuknak pedig kis lapocskákat vágtam sütőpapírból. Ez azért fontos, mert így nem ragadnak oda az edényhez és egymáshoz. Egy-egy batyunak 5-10 perc kell, hogy elkészüljön. Vigyázzunk vele, mert nagyon forró, amikor kivesszük! Melegen a legjobb elfogyasztani, Japánban ezt is télen találjuk meg a legtöbb étteremben vagy éjjel-nappali üzletben.

A töltelékhez lehet még bambuszt, rákot, különféle zöldségeket is használni!

Megjegyzések